odnośnik do serwisu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie
odsyłacz do serwisu Małopolska.pl
odsyłacz do portalu Unii Europejskiej

Wszystko zaczęło się od inicjatywy Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie, który postanowił docenić firmy szkoleniowe i doradcze nieustannie utrzymujące najwyższą jakość usług. Uhonorowaniem ich wysiłków stała się statuetka Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES), przyznawana firmom, które regularnie odnawiają ten prestiżowy certyfikat.

Posiadanie znaku jakości MSUES to nie tylko prestiż, ale i realne korzyści – umożliwia finansowanie szkoleń ze środków unijnych i stanowi gwarancję wysokiego poziomu usług. Jednak droga do uzyskania statuetki jest dość długa. Proces rozpoczyna się od certyfikacji MSUES, który wiąże się z koniecznością spełnienia określonych wymagań jakościowych, przejścia audytu oraz jego dwukrotnego odnawiania – co oznacza, że pierwszą statuetkę można otrzymać dopiero po ponad sześciu latach od uzyskania certyfikatu.

To  spory wysiłek dla niektórych firm i dlatego Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie od dwóch lat promuje te, które wytrwale podążają ścieżką jakości. Statuetka MSUES to symbol profesjonalizmu, wyróżniający jej posiadaczy na tle konkurencji, a jednocześnie potwierdzenie najwyższych standardów w branży szkoleniowo-doradczej. Obecnie tą prestiżową nagrodą mogą pochwalić się 72 firmy.

Po raz pierwszy statuetki wręczono w 2023 roku, podczas dorocznej konferencji promującej Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych. Otrzymało je wówczas 36 przedsiębiorstw z branży. Rok później, w 2024, kolejne 36 firm dołączyło do grona laureatów. W 2025 roku planujemy kolejną edycję tego wydarzenia, podczas której ponownie spotkamy się z naszymi klientami i z dumą wręczymy statuetki kolejnym wyróżniającym się firmom.

Nagroda w postaci statuetki MSUES to dowód zaangażowania firm szkoleniowych w nieustanny rozwój i podnoszenie jakości szkoleń. To także silny impuls do dalszej pracy oraz wyznacznik sukcesu na rynku usług edukacyjnych.

Zachęcamy wszystkie firmy szkoleniowe i doradcze do certyfikacji MSUES w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie!

Nasz znak – Twój sukces!



Edukacja dorosłych wymaga elastycznego podejścia, które uwzględnia różnorodne potrzeby uczestników. Uniwersalne projektowanie umożliwia tworzenie szkoleń dostępnych dla szerokiego grona odbiorców.

Proces planowania szkoleń obejmuje kilka kluczowych kroków, które pozwalają na dostosowanie formy i materiałów szkoleń do potrzeb uczestników:

  • Określenie celu szkolenia – jasno sprecyzowany cel szkolenia pozwala uczestnikom zrozumieć, jakie umiejętności zdobędą.
  • Dostosowanie metod dydaktycznych – wybrane metody powinny odpowiadać na różne potrzeby uczestników, np. dzięki elastycznym formom, takim jak łączenie zajęć online i offline.
  • Badanie potrzeb uczestników – poprzez wnikliwe pytania można lepiej dopasować formę zajęć do oczekiwań uczestników, a także uwzględnić ich preferencje co do sposobu nauki.
  • Dostosowanie treści – po poznaniu potrzeb możliwe jest dopasowanie materiałów szkoleniowych oraz sposobów ich prezentacji, aby odpowiadały one na konkretne potrzeby grupy.

Uniwersalne projektowanie, opracowane przez Ronalda Mace’a, to podejście, które tworzy przestrzeń, produkty i usługi z myślą o wszystkich użytkownikach, bez konieczności ich dodatkowej adaptacji. Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych podkreśla, że uniwersalne projektowanie ma na celu dostępność dla jak najszerszej grupy użytkowników, ale nie wyklucza stosowania pomocy dodatkowych, jeśli są one konieczne.

Uniwersalne projektowanie w edukacji opiera się na kilku zasadach:

  • Materiały powinny być dostępne dla szerokiego grona uczestników.
  • Zajęcia pozwalają na różnorodność metod odbioru informacji.
  • Materiały są przejrzyste i intuicyjne.
  • Treści są przedstawione tak, by mogły być łatwo odczytane.
  • Tolerancja dla błędów.
  • Zajęcia nie wymagają nadmiernego wysiłku.
  • Materiały są dostępne i wygodne dla wszystkich.

Biorąc pod uwagę powszechność stosowania materiałów elektronicznych i komputerowych narzędzi biurowych, warto zwrócić na zgodność przygotowywanych materiałów elektronicznych ze standardem WCAG wspierającym projektowanie cyfrowe z uwzględnieniem różnych potrzeb.

W szkoleniach szczególnie ważne są:

  • Postrzegalność – obrazy i elementy wizualne powinny być opatrzone opisami tekstowymi.
  • Funkcjonalność – materiały muszą być dostępne również dla użytkowników klawiatury i powinny umożliwiać regulację kontrastu czy powiększenia.
  • Zrozumiałość – teksty muszą być proste, a elementy interaktywne jednoznaczne.
  • Kompatybilność – treści/materiały powinny działać z różnymi technologiami asystującymi.

Realizacja szkoleń zgodnie z zasadami MSUES (Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych) pozwalają zapewnić dostępność szkoleń dla każdego, wzmacniając wizerunek organizatorów jako dostawców rzetelnych i nowoczesnych usług edukacyjnych.

Uniwersalne projektowanie w edukacji to inwestycja w jakość i równość, która staje się wyróżnikiem firm dbających o dostępność swoich usług. Znak jakości MSUES, wspierany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia, to gwarancja, że szkolenia są realizowane zgodnie z najwyższymi standardami dostępności.

Dzięki wdrażaniu uniwersalnego projektowania, firmy edukacyjne tworzą kursy, które są nie tylko nowoczesne i wartościowe, ale przede wszystkim dostępne – dla każdego i z myślą o wszystkich.


megafon

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że 14 czerwca 2022 r. wprowadzone zostały zmiany w Opisie Systemu zarządzania jakością opartego o MSUES.

Zmiana dotyczy wprowadzenia możliwości realizacji audytu MSUES w formie zdalnej niezależnie od obowiązywania stanu epidemicznego bądź jego zakończenia. Audyt prowadzony z wykorzystaniem technik ICT powinien być prowadzony przy zachowaniu wytycznych w zakresie audytu zdalnego, które zostały zawarte w Opisie systemu MSUES. Ponadto celem zachowania dobrej reputacji i wysokiej wiarygodności audytów MSUES audytorzy będą mieli możliwość zmiany formy realizacji audytu w trakcie jego trwania z formy zdalnej na stacjonarną w przypadku powstania wątpliwości, co do prawdziwości dowodów bądź innych zastrzeżeń mających wpływ na wynik audytu.

Wprowadzona zmiana odwołuje dotychczasowe zawieszenie obserwacji szkolenia w trakcie audytu, które zastosowane było z uwagi na sytuację epidemiczną. Audytorzy zobligowani są do planowania audytu z uwzględnieniem obserwacji szkolenia prowadzonego przez instytucję audytowaną. Z uwagi na konieczność dostosowania planowanych wcześniej audytów ustala się miesięczny okres przejściowy liczony od daty zatwierdzenia niniejszej zmiany Opisu Systemu. Po upływie tego czasu, tj. od 14.07.2022r. wszystkie audyty MSUES powinny zawierać obserwację usługi szkoleniowej.

Ponadto w Opisie Systemu usunięte zostały zapisy dotyczące Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych wersja 1.0. z uwagi na wygaśnięcie wszystkich znaków jakości przyznanych na podstawie MSUES 1.0.


megafon

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że 15 września 2022 r. wprowadzona została zmiana w Opisie Systemu zarządzania jakością opartego o MSUES.

Zmiana dotyczy wprowadzenia możliwości rezygnacji z obserwacji szkolenia prowadzonego stacjonarnie w przypadku gdy: 

  1. w okresie zaplanowanego audytu instytucja szkoleniowa nie ma zaplanowanych usług szkoleniowych, które mogłyby podlegać obserwacji;
  2. koszty realizacji obserwacji, w szczególności dojazd na miejsce, znacząco wpływałyby na koszt audytu.

Ad. 1. W przypadku gdy na dzień realizacji audytu instytucja szkoleniowa nie ma zaplanowanych usług szkoleniowych, które mogłyby podlegać obserwacji, audytor zobowiązany jest do uzyskania stosownego oświadczenia analogicznie jak w zakresie populacji szkoleń do badania. Wyjaśnienia w tym zakresie powinny zostać zapisane w raporcie z audytu. W zaistniałej sytuacji audytor zobowiązany jest do zwiększenia ilości pozostałych technik weryfikacji, np. większa ilość rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń, zwiększenie próby usług do badania - zalecane jest podwojenie liczebności próby. Ponadto jeśli instytucja szkoleniowa posiada własne sale szkoleniowe należy przeprowadzić oględziny.

Ad. 2. W przypadku gdy koszty realizacji obserwacji znacząco wpływałyby na koszt audytu, tj. dojazdy na miejsce obserwacji oddalone  więcej niż 300 km od miejsca audytu lub siedziby instytucji audytującej, audytor zobowiązany jest w pierwszej kolejności podjąć próbę zorganizowania obserwacji usługi z wykorzystaniem technik ICT. W przypadku braku takiej możliwości audytor zwiększa ilość pozostałych technik weryfikacji, np. większa ilość rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń, zwiększenie próby usług do badania - zalecane jest podwojenie liczebności próby.

Pełna wersja „Opisu Systemu zarządzania jakością w oparciu o MSUES” dostępna jest pod linkiem.


Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że od 16 maja 2022r. nadal pozostaje możliwość prowadzenia audytu MSUES z wykorzystaniem technik ICT przy zachowaniu wytycznych w zakresie audytu zdalnego opracowanych przez Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia. Nadal nie ma konieczności stosowania na audycie metody obserwacji przy jednoczesnym zwiększeniu ilości indywidualnych rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń.

Pozostawienie powyższych wytycznych ma na celu zmniejszenie ryzyka utraty zdrowia audytorów i pracowników firm szkoleniowych i doradczych oraz minimalizację ryzyka rozprzestrzeniania się w Polsce wirusa COVID-19 w związku z obowiązującym od 16.05.2022r. stanem zagrożenia epidemicznego.

Jednocześnie informujemy, że odwieszony został nabór nowych instytucji audytujących. Zapraszamy firmy audytujące do współpracy w zakresie weryfikacji instytucji szkoleniowych na zgodność z Małopolskimi Standardami Usług Edukacyjno–Szkoleniowych. Zasady naboru dostępne są pod linkiem Małopolski Pociąg do Kariery (pociagdokariery.pl)

 


Strona 1 z 3

Zestawienie logotypów zawierające od lewej: znak Funduszy Europejskich z podpisem Program Regionalny, flaga Polski z podpisem Rzeczpospolita Polska, znak województwa małopolskiego z podpisem Małopolska oraz flaga Unii Europejskiej z podpisem Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny
© 2019 Małopolski pociąg do kariery. Wszelkie prawa zastrzeżone.