Edukatorzy kultury liderami w promowaniu idei uczenia się przez całe życie
- Bez kategorii
Kontynuując rozważania o tym, że każdy dzień może być Twoim dniem uczenia się dochodzimy do wniosku, że Małopolanie coraz chętniej i coraz częściej uczą się. Można pokusić się o pytanie, czy uczenie się to nowe hobby wielu Małopolan? Oczywiście sięgając do danych statystycznych można ten trend obserwować, ale my tym razem wsłuchaliśmy się w to, co mówią edukatorzy kultury, którzy niejednokrotnie są lokalnymi liderami, bo zwykle nie tylko pracują w instytucjach kultury, ale także angażują się społecznie w działalność lokalnych organizacji pozarządowych.
Niewątpliwie edukatorzy kultury są liderami w promowaniu idei uczenia się przez całe życie, zgodnie przyznają, że uczenie się rozwija ich kompetencje a oni rozwijają umiejętności uczestników swoich zajęć.
Doskonale rozumieją dynamikę zmian w dzisiejszym świecie, w którym technologia, nauka i kultura stale ewoluują, a doskonalenie swoich umiejętności jest kluczowe. Są otwarci na nowe informacje, umiejętności i perspektywy.
Zdobywają wiedzę z obszarów związanych nie tylko z kulturą, sztuką, historią, ale także nabywają umiejętności pedagogiczne czy zarządzania.
Środowisko kultury jest dynamiczne, a trendy artystyczne, technologie i oczekiwania społeczne ciągle się zmieniają. Edukatorzy kultury, którzy są elastyczni i gotowi dostosować się do tych zmian, stanowią inspirację dla swoich uczniów i społeczności. Poprzez swoje zaangażowanie i pracę udowodnili już dawno, że nauka nie kończy się wraz z ukończeniem formalnej edukacji.
Portfolio jako narzędzia wspierającego samorozwój - warsztaty
W pierwszej połowie bieżącego roku został zrealizowany cykl warsztatów „Wprowadzenie do metody portfolio dedykowany dla edukatorów kultury realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Zrealizowaliśmy warsztaty w 54 małopolskich gminach: Alwernia, Andrychów, Brzeszcze, Biecz, Bystra Sidzina, Bolesław, Bobowa, Czorsztyn, Drwinia, Dąbrowa Tarnowska, Gdów, Gorlice, Gnojnik, Iwanowice, Jordanów, Kłaj, Krynica Zdrój, Kęty, Lipnica Murowana, Laskowa, Limanowa, Łużna, Łącko, Łapanów, Moszczenica, Michałowice, Mogilany, Myślenice, Muszyna, Niepołomice, Nowy Wiśnicz, Osiek, Piwniczna, Proszowice, Ryglice, Rabka Zdrój, Radłów, Rzezawa, Rzepiennik Strzyżewski, Sułoszowa, Szczucin, Stryszów, Skrzyszów, Szczurowa, Tuchów, Trzciana, Wojnicz, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zator, Zielonki, Żabno, Żegocina. Warsztat „Wprowadzenie do metody portfolio’’ dał uczestnikom możliwość zapoznania się z ideą portfolio jako narzędzia przydatnego w gromadzeniu dowodów i prezentowania ich na rynku pracy w rożnej formie. W ramach zajęć uczestnicy zdobyli wiedzę na temat trendów współczesnego rynku pracy, zasad tworzenia i opracowywania własnego portfolio jako narzędzia wspierającego samorozwój. Współczesny rynek pracy cechuje się niespotykaną wcześniej zmiennością, niepewnością, niejednoznacznością. Na rynku pracy potrzebne są nam cechy i kompetencje umożliwiające sprawne funkcjonowanie, takie jak zwinność, adaptacyjność, empatia i odpowiednio: umiejętności prezentacji tych kompetencji.
Ważnym aspektem warsztatu dla edukatorów jest przekazanie istoty wartości jaką niesie autorefleksja i samopoznanie już na etapie wczesnej edukacji w przypadku osób młodych, oraz uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w przypadku osób dorosłych.
Umiejętności jakie posiadają edukatorzy
Warsztaty pokazały że praca edukatorów kultury wymaga różnorodnych umiejętności, aby skutecznie wspierać działania edukacyjne i kulturalne. Jedne z wielu z kluczowych umiejętności o których mówią edukatorzy to:
Komunikacja interpersonalna: umiejętność efektywnej komunikacji z różnymi grupami wiekowymi i kulturowymi jest niezbędna, edukatorzy wiedzą że muszą umieć ciekawie przekazywać informacje, słuchać uczestników i budować pozytywne relacje. Kreatywność: praca w centrum kultury wymaga pomysłowości, edukatorzy tworzą różnorodne programy, warsztaty i wydarzenia, dlatego tak ważne dla nich jest, aby mieć zdolność do myślenia twórczego. Wiedza o kulturze i historii: zrozumienie lokalnego dziedzictwa kulturowego, tradycji i historii, edukatorzy są dobrze zaznajomieni z miejscowymi zwyczajami i wydarzeniami.
Organizacja i planowanie: przygotowanie i prowadzenie zajęć wymaga umiejętności organizacji, edukatorzy muszą planować harmonogramy, przygotowywać materiały i dbać o logistykę. Empatia i otwartość, współpraca z różnymi grupami społecznymi wymaga empatii i otwartości na różnorodność, edukatorzy powinni być wrażliwi na potrzeby uczestników. Umiejętność pracy zespołowej, w centrum kultury często pracuje się w zespołach, wszyscy zgodnie przyznają że współpraca z innymi edukatorami, artystami i współpracownikami jest ważna.
Centra kultury są doskonałym przykładem miejsc, gdzie odbywa się edukacja pozaformalna, która oferuje różnorodne zajęcia, warsztaty, wystawy, koncerty i inne wydarzenia, które pozwalają uczestnikom rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności artystyczne, kreatywność i wiedzę. W centrach kultury można uczyć się tańca, muzyki, sztuki plastycznej, teatru, czy nawet języków obcych.
Warto podkreślić, że edukacja pozaformalna jest ważnym uzupełnieniem edukacji formalnej, dzięki niej uczniowie mogą poszerzać swoje horyzonty, rozwijać pasje i zdobywać umiejętności, które niekoniecznie są objęte programem nauczania w szkołach. To także doskonała okazja do integracji społecznej, aktywnego spędzania czasu wolnego, a przede wszystkim do rozwijania szeregu kompetencji społecznych.
Rozmawiając z edukatorami, słysząc ile szkoleń, kursów, studiów podyplomowych podejmują aby rozwijać swoje kompetencje i kwalifikacje aby skutecznie poszerzać ofertę instytucji kultury i organizacji w których pracują, ośmielamy się powiedzieć, że uczenie się, to nowe hobby Małopolan.
Autorzy: Agnieszka Woźniak–Siedlik & Katarzyna Lis
Kampania społeczna upowszechniająca idee uczenia się przez całe życie jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie