Drugie spotkanie fokusowe na temat staży zagranicznych
- Aktualności MPKU
Odbyła się druga sesja fokusowa w ramach współpracy Partnerskiej Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego na temat staży zagranicznych młodzieży szkół zawodowych. Gospodarzem spotkania był prof. Krzysztof Gurba oraz dr Katarzyna Białożyt. W spotkaniu brali udział zaangażowani wcześniej Partnerzy MPKU.
Podczas drugiego spotkania grupy fokusowej, zwrócono uwagę na znaczenie środowiska rodzinnego i jego wpływu na funkcjonowanie człowieka, także w kontekście podejmowania zaangażowania w praktyki i staże zagraniczne. Zauważono, że ważnym elementem przygotowanego kursu powinno być blok tematyczny poświęcony pedagogice (uwarunkowania środowiska rodzinnego, środowisko młodzieży, środowisko grupy rówieśniczej).
Podczas spotkania zwrócono także uwagę na fakt, iż wyzwaniem, zarówno dla osób zajmujących się praktykami oraz osobami wyjeżdżającymi, jest specyfika pracy w środowisku wielokulturowym, międzynarodowym. (inna mentalność pracy, różnorodność organizacji pracy).
W czasie trwania drugiej sesji fokusowej bardzo mocno skoncentrowano się na zakresie przygotowywanego szkolenia, dla osób, które mają zajmować się promocją staży i praktyk zagranicznych. Celem kursu powinno być przygotowanie specjalistów do promowania, tworzenia oferty staży i praktyk potencjalnym beneficjentom. Szkolenie musi się składać z kilku bloków tematycznych, które pozwolą na poszerzenie wiedzy, umiejętności
i kompetencji uczestników. Tworząc szkolenie, należy wziąć pod uwagę zarówno kształcenie indywidualne jak i grupowe. Istotnym jest iż osoby kończące szkolenie, będą określane jako „ambasadorzy praktyk międzynarodowych/mobilności zagranicznej”.
W ramach kursu, uczestnikom powinien towarzyszyć mentor, który byłby pomocny w kontekście indywidualnych śnieżek uczenia się. Zarówno podczas trwania szkolenia, jak i po jego zakończeniu należy szczególną uwagę zwrócić na networking, który pomoże uczestnikom w podtrzymaniu kontaktów i relacji a także pozwoli na zwiększenie umiejętności i kompetencji społecznych. Przygotowując szkolenie, można także zastanowić się na prewizytach, które pozwolą na podniesienie jakości przygotowanych staży i praktyk poprzez zdobywanie nowej wiedzy i doświadczenia.
Uczestnicy grupy fokusowej, pokreślili iż zakończenie kursu powinno być potwierdzone odpowiednim certyfikatem, potwierdzającym zdobytą wiedze i umiejętności. Ocena uczestników, powinna być indywidualna (projekty indywidualne, portfolio
z kompetencjami, wymóg zaliczenia każdego modułu po jego zakończeniu).
Podsumowując dwa spotkania grupy fokusowej, należy stwierdzić, iż możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia specjalistów z różnych instytucji i organizacji, pozwoliła na pogłębione poznanie tematyki mobilności zagranicznej, szczególnie młodzieży. Przed instytucjami i organizacjami zajmującymi się promowaniem i realizacją praktyk/staży zagranicznych stoi szereg zadań, które pozwolą na efektywną realizację zamierzonych działań w aspekcie promowania mobilności zagranicznej pracowników.