Audyt zdalny MSUES
- Baza wiedzy MSUES
Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia wychodząc naprzeciw potrzebom rynku związanym z trudnościami i ograniczeniami stanu epidemii[i], dopuszcza prowadzenie audytu MSUES z wykorzystaniem technik ICT, przy zachowaniu niniejszych wytycznych. Wytyczne te są związane z obecnymi ograniczeniami gromadzenia się i przemieszczenia oraz mają na celu zmniejszenie ryzyka utraty zdrowia audytorów oraz pracowników firm szkoleniowych i doradczych.
Zachęcamy wszystkich uczestników audytów do poszukiwania nowych rozwiązań i pracy nad innowacyjnymi metodami audytu. Zasady i wymagania mają na celu dbałość o jakość usług świadczonych przez naszych audytorów oraz bezpieczeństwo i komfort pracy w trakcie audytu w firmach szkoleniowych i doradczych.
Przedstawiamy wytyczne dotyczących realizacji audytu MSUES prowadzonego zdalnie z wykorzystaniem technologii ICT.
Audyt realizowany jest w formie:
- spotkań telekonferencyjnych z udostępnianiem danych,
- oceny dokumentów i zapisów za pomocą zdalnego dostępu lub przesłanych przez audytowanego,
- rejestrowania informacji i dowodów za pomocą obrazów, nagrań dźwięku lub obrazu i dźwięku,
- obserwacji poprze dostęp wizualny/dźwiękowy do prowadzonych szkoleń zdalnych czy też udostępnienie szkoleń on-line,
- rozmów telefonicznych.
Zasady przeprowadzania zdalnego audytów zgodności z MSUES
- Realizacja audytu zdalnego musi zostać wspólnie uzgodniona pomiędzy instytucją audytowaną i audytującą.
- Należy zadbać o bezpieczeństwo i poufność informacji elektronicznej / przekazywanej drogą elektroniczną (zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa informacji i ochrony danych).
- Instytucja audytująca informuje potencjalnych klientów przy zastosowaniu jakich technologii komunikacyjno- informacyjnych, tj. usług oraz narzędzi informatycznych (ICT), będzie przeprowadzony audyt.
Zalecany zakres informacji:
- platforma/rodzaj komunikatora za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa,
- minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji,
- minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego,
- niezbędne oprogramowanie,
- ocena poziomu bezpieczeństwa stosowanych narzędzi ICT,
- procedura audytu zdalnego.
- Instytucja audytująca powinna zidentyfikować i udokumentować w procedurze wewnętrznej zagrożenia i szanse, które mogą wpływać na skuteczność audytu przy zastosowaniu określonych technologii komunikacyjno- informacyjnych (usług oraz narzędzi informatycznych).
- Wszyscy audytorzy powinni zostać przeszkoleni i być świadomi zagrożeń oraz szans związanych z wykorzystywanymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz wpływu, jaki mogą one mieć na rzetelność i obiektywność oceny oraz zbieranych informacji.
- Przed przystąpieniem do audytu zdalnego instytucja audytująca powinna sprawdzić, czy instytucja szkoleniowa/doradcza dysponuje niezbędną infrastrukturą umożliwiającą zastosowanie proponowanych usług i narzędzi ICT.
- Mając na uwadze wykorzystywane usługi i narzędzia ICT zaleca się aby instytucja audytująca wraz z instytucją audytowaną dobrze zaplanowała i uzgodniła czas trwania audytu przy zastosowaniu określonych narzędzi informatycznych, dostępność personelu instytucji audytowanej, sposób przesyłanych informacji oraz ich zakres.
- Raport z przeprowadzonego audytu powinien jasno wskazywać jakie technologie komunikacyjno- informacyjnych zostały wykorzystane do realizacji audytu w odniesieniu do poszczególnych technik/form audytowych.
- W sytuacji kiedy firma szkoleniowa prowadzi szkolenia zdalnie, instytucja audytująca w ramach realizowanego audytu jest zobowiązana do obserwacji takiego szkolenia, a instytucja audytowana zobowiązana jest zapewnić dostęp do prowadzonych szkoleń zdalnych czy też udostępnienia szkoleń on-line.
- Instytucja audytująca jest uprawniona do dokonywania oględzin dokumentów czy też miejsca realizacji usług, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa w przypadku wątpliwości dotyczących dokumentów okazywanych zdalnie.
Istnieje wiele narzędzi umożliwiających przeprowadzenie audytu zdalnego (np. ClickMeeting, Skype, Teams, WhatsApp, Team Viewer). Wybór konkretnego narzędzia czy platformy danych zależy od możliwości technicznych i sprzętowych instytucji audytującej oraz audytowanej. Przy wyborze narzędzia należy ocenić bezpieczeństwo danych i informacji.
Zmiana sposobu przeprowadzania audytu zostaje wprowadzona w związku ze stanem epidemii. Wytyczne obowiązują do czasu zmiany lub odwołania, które zostaną zakomunikowane uczestnikom procesu certyfikacji.
Sporządził: Justyna Falgier, Agnieszka Sasor – Ortyl
---
[1] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz.U. z 2020 r., poz. 491 z późn. zm.