• 12 424 07 38
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
Małopolska
Unia Europejska

Każdy dzień może być Twoim Dniem Uczenia się….

Uczymy się nieustannie, każdego dnia, nawet jeśli nie zawsze jesteśmy o tym przekonani: rozwijając swoje pasje, realizując kolejne wyzwania czy też marzenia. Zatrzymując się na chwilę przy naszych pasjach warto zadać sobie pytania:

Czy pasje z dzieciństwa/młodości mają wpływ na wybór ścieżki zawodowej?

Czy jedna pasja może towarzyszyć nam przez wiele lat?

Czy pasję można przekuć w dodatkowy dochód?  

Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć rozmawiając z muzykami Orkiestry Dętej Okulice, która w tym roku już po raz kolejny wygrała Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych „Echo Trombity”. W dniach 27-30.06.2024 Orkiestra uczestniczyła w Mistrzostwach Świata WAMSB 2024 w Rastede w Niemczech. W wydarzeniu udział wzięło łącznie 78 orkiestr z 8 krajów, w tym 6 z Polski. Orkiestra Dęta Okulice startowała w 4 konkurencjach i w każdej zdobyła SREBRNY MEDAL! Ten sukces to potwierdzenie zaangażowania, ciężkiej pracy i kompetencji jakie posiadają lub nabywają członkowie Orkiestry.

Gdzie tkwi fenomen tego hobby?

Zastanawiając się nad fenomenem orkiestr dętych i najróżniejszych zespołów muzycznych (kapel, big bandów, chórów itp.) – których jest Małopolsce niezliczona ilość warto zauważyć, że gra na instrumentach wymaga nie tylko predyspozycji i umiejętności samej gry. Wymaga także nieustannego doskonalenia swojego warsztatu i rozwijania wielu kompetencji.

A co sprawia, że sprawia ludzie chcą grać w orkiestrze dętej? Oczywiście powodów jest wiele: możliwość realizowania swoich pasji i pogłębiania swoich talentów, atmosfera. To także wspólne próby i wyjazdy na koncerty, festiwale jak również zdrowa rywalizacja.

Gabrysia (studentka) mówi, że „jednym z powodów gry w orkiestrze jest wewnętrzna chęć przynależności do grupy, z którą można dzielić swoje zainteresowania, pasje. W szeregach orkiestry można napotkać wiele różnych charakterów, osobowości, a biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej orkiestra zrzesza w swych szeregach niemałą ilość osób, to szansa na spotkanie kogoś kto ma przynajmniej podobne zainteresowania, jest zdecydowanie spora”.

Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie gdzie jest fenomen tego, że dzieci i młodzież chętnie poświęcają swój czas na naukę w szkole muzycznej, wielogodzinne próby w orkiestrze.

Ania (uczennica 8 klasy SP) jest przekonana, że to panująca atmosfera oraz możliwość rozwijania swoich pasji są tym magnesem. Mówi: „szkoła muzyczna dała mi mnóstwo możliwości oraz cudownych ludzi wokół mnie. Czas spędzony w szkole muzycznej i na próbach orkiestry traktuję również jako odskocznię od codzienności”.

Gabrysia (studentka) dodaje, że „…gdy już raz doświadczy się energii jaka panuje na próbie, trudno nie ulec wpływowi innym. Mam wrażenie, że często wytwarza się coś na wzór odpowiedzialności zbiorowej. Wiemy, że nie pracujemy tylko na swoje dobro, a chcemy korzyści dla naszych przyjaciół i współorkiestrantów. Wygrana, każdy wspólny sukces jest motorem napędowym do kolejnych zmagań”.

Czy orkiestra dęta to wielopokoleniowa rodzina?

Rozmowy z muzykami jednoznacznie wskazują, że tak jest. Mariusz (Kapelmistrz Orkiestry, przedsiębiorca), odpowiada bez wahania: „zdecydowanie tak, dosłownie i w przenośni: orkiestra to trochę drugi dom, w orkiestrze grają obok siebie rodzice, ich dzieci i ich dziadkowie – tak tak…. Nasza orkiestra działa od 1936 roku”. Weronika (pracująca studentka) także potwierdza, że „często jest tak, że jeśli rodzice grają, to ich dzieci prędzej czy później również będą mieli coś wspólnego z taką orkiestrą, poza tym to też jest możliwość spędzenia wspólnie czasu przy czymś co lubimy robić, a nie tylko oglądać kolejne nic nie wnoszące do naszego życia programy telewizyjne”.

Gra w orkiestrze to tylko nauka gry na instrumencie?

Oczywiście, że nie. To, jak wiele kompetencji nabywają członkowie orkiestry jest imponujące. Wymieńmy chociażby: systematyczność, punktualność, zdrowa rywalizacja, samodyscyplina, umiejętność gospodarowania czasem a także obowiązkowość i sumienność. Czy młodzi muzycy są tego świadomi? Czy jest to dla nich istotne i czy kompetencje nabyte dzięki graniu w orkiestrze przydają się w życiu (także zawodowym)?

Ania (uczennica 8 klasy SP) potwierdza: „myślę, że jedną z ważniejszych kompetencji którą zdobyłam grając w orkiestrze jest niewątpliwie praca w grupie ludzi o zróżnicowanym wieku. Oprócz tego nauczyłam się również systematyczności, dyscypliny oraz organizacji czasu, ale najbardziej poszerzyłam swoją wiedzę muzyczną”. Natomiast Gabrysia (studentka ) mówi, że „pierwszą i najważniejszą jest zdolność do pracy w grupie. Orkiestra dęta to jeden organizm, w którym każdy muzyk pełni swoją rolę. Przecież to nie praca pojedynczych jednostek jest oceniana na konkursach, przeglądach czy mistrzostwach, lecz właśnie to jak te konkretne organy wspólnie pracują i to wspólne dzieło ma największe znaczenie. Do chęci stawania się lepszym dla siebie dochodzi jeszcze chęć bycia lepszym dla innych”.

Niemal wszyscy członkowie orkiestry są przekonani, że to, czego można się nauczyć w orkiestrze może przydać się tak w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Praca w grupie, chęć stawania się lepszym, umiejętność dogadania się z tak wielką grupą pełną różnych osobowości, to tylko kilka z licznych kompetencji, które można nabyć podczas gry w orkiestrze. Mogą mieć one realny wpływ na nasze postępowania w różnych sytuacjach – także w życiu prywatnym (poza orkiestrowym). Kompetencje nabyte w orkiestrze zwykle pomocne są w życiu zawodowym, w pracy czy w szkole.

Czy gra w orkiestrze to tylko pasja czy może sposób na życie i także praca zawodowa?

„Na to pytanie można dać tyleż odpowiedzi ilu członków naszej orkiestry” – mówi Michał (Wiceprezes Orkiestry). Faktycznie, rozmawiając z członkami orkiestry słyszy się, że na przestrzeni lat wielu muzyków orkiestry „chałturzyło” na weselach i innych imprezach, ale też kilka osób pracuje (lub pracowało) w branży muzycznej. Gabrysia (studentka) dodaje, że „gra w orkiestrze to przede wszystkim pasja, lecz nie jest to ograniczenie przed postrzeganiem tego jako sposobu na życie czy pracy zawodowej. Muzyka ma ogromny wpływ na ludzi, a w tym wszystkim można odnaleźć wiele osób, dla których znaczy ona więcej niż tylko miły dodatek do życia. Społeczeństwo żyje muzyką i nierzadko staje się ona dla nich możliwością do zarobku w orkiestrach zawodowych czy sposobem na produktywne spędzanie czasu wolnego w szeregach orkiestr amatorskich”.

Jak rówieśnicy postrzegają/oceniają pasję gry w orkiestrze?

Gra w orkiestrze jest niesamowicie absorbująca – to regularne próby (często wielogodzinne – szczególnie przed ważnymi konkursami). To również liczne koncerty – zwykle w weekendy (to często wiąże się z wyjazdami – również kilkudniowymi).

Zapytaliśmy więc o to, jak rówieśnicy postrzegają/oceniają pasję gry w orkiestrze:

Michał (pracujący) mówi, że „jedni zazdroszczą inni współczują…. Zazdroszczą bo np. nie mają możliwości, nie mają talentu… Współczują, bo jednak gra w orkiestrze wymaga poświęcenia. Próby, wyjazdy nieraz całodniowe… Zamiast spędzić ten czas z rodziną czy rówieśnikami – muzycy orkiestry „pracują”. Żona wspiera – nie ma mowy o rezygnacji”.

Gabrysia (studentka) potwierdza, że „najczęściej wśród rówieśników można spotkać się ze wsparciem i docenieniem” a Weronika (studentka, pracująca) dodaje, że „rówieśnicy często nie dostrzegają ile wyrzeczeń niesie za sobą uczęszczanie do szkoły muzycznej oraz granie w orkiestrze dętej, dopiero gdy się im wytłumaczy ile godzin tygodniowo przeznaczamy na zajęcia czy praktykę gry są pod wrażeniem, jak dajemy sobie z tym radę chodząc razem z nimi do szkoły, ucząc się na sprawdziany, czy pracując. Jednakże nie spotkałam się jeszcze z negatywnym odbiorem tego typu zajęć.”

Jak nauczyciele/pracodawcy reagują na wcześniejsze wyjścia ze szkoły/pracy lub nieobecności?

Wielogodzinne próby, wyjazdy na koncerty wiążą się niejednokrotnie z koniecznością wcześniejszego wyjścia ze szkoły/pracy a czasem nawet całodniowej nieobecności.

Jak mówią członkowie Orkiestry, nie mają z tym problemu. Nauczyciele/pracodawcy są w tej kwestii wyrozumiali.

„Najczęściej reagują pozytywnie: wspierają, trzymają kciuki, czekają na wyniki konkursów” - mówi Mariusz (Kapelmistrz Orkiestry, przedsiębiorca), podobnie pracodawcy – tu jednak warto dodać, że wyjazdy na koncerty są planowane czasem nawet na kilka miesięcy do przodu, co daje możliwość ewentualnego zaplanowania urlopu czy zmiany w pracy”. Gabrysia (studentka) dodaje, że „nauczyciele zwykle nie mają nic przeciwko i chętnie zwalniają swoich uczniów z konieczności uczestniczenia w lekcjach na rzecz wyjazdów z orkiestrą, gdyż jest to wspaniała aktywność społeczna, a niejednokrotnie w szkole można usłyszeć hasła, zachęcające do działania w takich organizacjach, szczególnie jeśli odbywa się to lokalnie. W większości przypadków można się spotkać z uznaniem i szczerą radością ze strony nauczycieli, że działa się w tak pięknej grupie, jaką jest orkiestra dęta.” Krzysztof (prezes orkiestry, aktualnie organista, instruktor gry na instrumentach klawiszowych, w przeszłości nauczyciel w szkole podstawowej), bardzo pozytywnie wyraża się o wielu pracodawcach orkiestrantów: „wielu pracodawców nie tylko nie robi problemów ale nierzadko wspiera działalność orkiestry, bo mimo że działalność orkiestry opiera się na pracy społecznej, są także niemałe koszty związane z zakupem i konserwacją instrumentów, kosztami wyjazdów na koncerty czy umundurowania”.

Rozmowa z Orkiestrantami (jak to o sobie mówią członkowie Orkiestry Dętej Okulice), potwierdziła tezę, że każdy dzień może być dniem uczenia się, a talenty i kompetencje wykuwa się nie tylko w szkole, na studiach, na szkoleniach ale także – a może przede wszystkim w takich organizacjach jak orkiestra dęta.

Zobacz film z nagranym utworem w serwisie Facebook.

 

Zdjęcie członkow orkiestry w jednakowych eleganckich strojach, którzy pozują do zdjęcia trzymając swoje instrumenty

 

Zdjęcie członkow orkiestry pozujących na tle autokaru  przed wyjazdem na konkurs

Źródło zdjęć: Oficjalny serwis internetowy Orkiestry Dętej Okulice (orkiestraokulice.pl)

 

Opracowanie: Katarzyna Lis; Edyta Walicka

 

Zestawienie logotypów zawierające od lewej: znak Fundusze Europejskie dla Małopolski, flaga Rzeczypospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej z podpisem dofinansowane przez Unię Europejską, logotyp Małopolska.

Kampania społeczna upowszechniająca idee uczenia się przez całe życie jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Zobacz także spot promujący Małopolski Dzień Uczenia się 2024 (film otwiera się w nowym oknie i kieruje do kanału WUP Kraków w serwisie youtube).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

 


© 2019 Małopolski pociąg do kariery. Wszelkie prawa zastrzeżone.