Drukuj

Uniwersalne projektowanie w edukacji: dla każdego, z myślą o wszystkich i zgodnie z MSUES

Edukacja dorosłych wymaga elastycznego podejścia, które uwzględnia różnorodne potrzeby uczestników. Uniwersalne projektowanie umożliwia tworzenie szkoleń dostępnych dla szerokiego grona odbiorców.

Proces planowania szkoleń obejmuje kilka kluczowych kroków, które pozwalają na dostosowanie formy i materiałów szkoleń do potrzeb uczestników:

Uniwersalne projektowanie, opracowane przez Ronalda Mace’a, to podejście, które tworzy przestrzeń, produkty i usługi z myślą o wszystkich użytkownikach, bez konieczności ich dodatkowej adaptacji. Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych podkreśla, że uniwersalne projektowanie ma na celu dostępność dla jak najszerszej grupy użytkowników, ale nie wyklucza stosowania pomocy dodatkowych, jeśli są one konieczne.

Uniwersalne projektowanie w edukacji opiera się na kilku zasadach:

Biorąc pod uwagę powszechność stosowania materiałów elektronicznych i komputerowych narzędzi biurowych, warto zwrócić na zgodność przygotowywanych materiałów elektronicznych ze standardem WCAG wspierającym projektowanie cyfrowe z uwzględnieniem różnych potrzeb.

W szkoleniach szczególnie ważne są:

Realizacja szkoleń zgodnie z zasadami MSUES (Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych) pozwalają zapewnić dostępność szkoleń dla każdego, wzmacniając wizerunek organizatorów jako dostawców rzetelnych i nowoczesnych usług edukacyjnych.

Uniwersalne projektowanie w edukacji to inwestycja w jakość i równość, która staje się wyróżnikiem firm dbających o dostępność swoich usług. Znak jakości MSUES, wspierany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia, to gwarancja, że szkolenia są realizowane zgodnie z najwyższymi standardami dostępności.

Dzięki wdrażaniu uniwersalnego projektowania, firmy edukacyjne tworzą kursy, które są nie tylko nowoczesne i wartościowe, ale przede wszystkim dostępne – dla każdego i z myślą o wszystkich.